Mýty a fakty o grepovej diéte
Mýty a fakty
26. 2. 2020

Mýty a fakty o grepovej diéte

Grapefruitová diéta patrí medzi veľmi nízkokalorické diéty. Prítomnosť vlákniny a rýchlych cukrov v grepovej šťave z nej robí rýchlu a pohodlnú metódu na zníženie hmotnosti, ktorú využívajú najmä ženy. Ide však o veľmi nízkokalorickú diétu, ktorá vznikla začiatkom 20. storočia (Hollywoodska diéta). Ženy počas nej v podstate hladujú, a preto sa v 60- tych rokoch 20.storočia k čisto grepovej šťave začali pridávať aj proteíny (slanina, vajce, syr), aby sa aspoň trochu zabránilo strate svalovej hmoty.

 

Problémom týchto nízkokalorických diét je fakt, že počas tejto ovocnej diéty skryto klesá svalová hmota a v nej viazaná intracelulárna (vnútrobunková) voda, postupne nastáva znižovanie rýchlosti metabolizmu a neskôr nastane jo-jo efekt. Svalová strata a zníženie rýchlosti metabolizmu nastáva hlavne preto, že nie je pokrytý denný prísun bielkovín nevyhnutných pre tvorbu hormónov, enzýmov a ďalších nevyhnutných činiteľov, potrebných pre zdravý vývoj a vývin. Pri tejto nízkokalorickej diéte a svalovej strate dochádza tiež k strate svalového glykogénu. Ten sa využíva ako pohotový zdroj energie pri fyzickej námahe. Štiepi sa priamo vo svale na molekuly glukózy, ktoré sú hlavným zdrojom energie pre svalové bunky. Po jeho vyčerpaní nastáva únava a znižuje sa fyzický výkon. Mnohé ženy preto pri takejto veľmi nízkokalorickej diéte pociťujú únavu. V dôsledku straty draslíka zo svalovej hmoty sa zároveň objaví hypotónia (zníženie tonusu svalov) a zníženie krvného systolického tlaku. Pri fyzickej námahe sa môžu objaviť aj kolapsové stavy z hypotenzie.

Vplyv na množstvo vnútorného tuku

Tento druh diéty zásadne neovplyvňuje množstvo viscerálneho (vnútorného) tuku, ktorý sa správa ako samostatný hormonálny orgán v tele, produkuje mediátory zápalu (prostaglandíny a leukotriény), môže spôsobiť autoimunitné ochorenia – cukrovka druhého typu, metabolický syndróm a popisuje sa aj súvis viscerálneho tuku s niektorými onkologickými ochoreniami (rakovina hrubého čreva).

Riziká tohto redukčného režimu

Kvôli potenciálnej zmene ph krvi môže pri dlhodobom užívaní spôsobiť zvýšenie žalúdočnej kyseliny, poruchy skloviny u detí vo vývine a môže prehĺbiť aj osteopéniu. Patrí medzi neúplné redukčné režimy s potenciálnym rizikom svalovej straty a rizikom nárastu hmotnosti pri nesprávnom pokračovaní v normálnej strave. Určite nie je vhodná u detí vo vývine, práve pre potrebu makro a mikronutrientov v ich strave.

Pozitívne účinky a výhody

Pri klasickom Hollywoodskom programe sa konzumovalo 18 porcií grapefruitov počas dvoch týždňov. Pre vysoký obsah vlákniny môže mať tento druh nízkokalorickej stravy mierne zasycujúci efekt, hlavne pre osoby s malou kapacitou žalúdka. Dnes sa tento spôsob diétneho režimu využíva skôr ako detoxikačný program, ktorý vďaka močopudným účinkom a vláknine zlepšuje peristaltiku čreva a podporuje vyprázdňovanie. U zdravých žien je na krátku dobu vhodným spestrením ich diétneho režimu.